Juvenis cum vetus sau tanarul si batranul - dialog - martie 2013
Juvenis cum vetus
Tanarul si batranul
(dialog de I.D.A)
"Arborem cum sene conclude in rorida dono,et comedeus de fructum ejus fiet juvenis "
Inchide batranul si copacul intr-o casa plina cu roua,mancand fructul copacului,minune,el batranul se va transforma intr-un tanar !
E noapte si ploua ,iar apa nu cade ci tuna,iar cerul lafel ca stelele se uita la mine cu durere daca ar fi sa aiba un suflet ,iar eu atunci voi simti dorul vietii. In zadar te chinui si in zadar te zbati ,iti creezi sperante desarte caci realizezi ca defapt lucrurile care incerci sa le castigi nu sunt nici macar umbra unui fum.
Daphnis: Mi-e frica...
Psyche: Nu-ti fie
Daphnis : O, de as putea sa scap de acest sentiment teribil,cine ma poate salva,cine are curajul sa incerce?
Psyche: Cine oare?
Dar spui ca teama iti este ? Oare nu frica este cel mai dusmanos sentiment?
In primul rand ,esti de acord ca exista sentimente daunatoare si sentimente potrivnice?
Daphnis: Asta cu siguranta.
Psyche: Si le-am numi noi astfel simplist bune si rele
Daphnis: Fara indoiala.
Psyche: Asadar spun,frica este cel mai rau sentiment pentru om !
Daphnis: Dar cum ajungem la asemenea concluzie?
Psyche: Teama taie mai repede decat sabia si mai adanc .Gandeste-te ce poate fi mai rau decat frica.
Daphnis: Nu e oare un sentiment mai demn de ura si dispret ,nu este un sentimente mai uracios decat acesta intrebi.... furia as zice.
Psyche: Mania deci?
Daphnis: Asa as spune
Psyche: Atunci trebuie sa ne gandim cum se produce furia.Putem sa spunem ca esti furios din motive intemeiate ,caci nu esti furios din natura.
Daphnis: Intocmai.
Psyche:Asadar daca in majoritatea cazurilor daca din motive esti frurios,care ar fi acelea?
Daphnis: O,sunt prea multe inca..
Psyche: Se pare ca sunt o multime de motive,nu?
Daphnis: Asa se pare.
Psyche: Am putea spune ca un motiv anume trebuie sa aibe si o cauza?
Daphnis: Trebuie.
Psyche: Si am putea spune ca acea cauza este corelata si legata de motiv
Daphnis: Intocmai,
Psyche: Am mai putea zice ca aceasta cauza desi legata de motiv poate sa fie independenta fata de acesta?
Daphnis: Asa zic, caci motivul desi legat de cauza,acesta din urma poate sa fie una cu totul diferita,cum ar fi de exemplu un om care vrea sa comita o faradelege ,motivul fiind o resursa materiala,dar cauza pentru care vrea sa fie bogat este una diferita,caci bogatia nu poate fi un ultim gol,ci trebuie sa fie alta,mult mai satisfacatoare.
Psyche: Caci bine ai spus,daca e sa recapitulam ce am spus cum ca orice motiv trebuie sa aibe o cauza si aceasta este legata de motiv,dar in acelasi timp separata de el,putem spune ca,cauza motivului pentru care este furios este frica?
Daphnis: Cum asa?
Psyche: Este lafel cu bogatia,furia nu poate fi la baza sentimentelor negative,pentru ca exista un altul care il provoaca.
Frica este cauza temerii,iar prin teama incerci sa te protejezi,astfel devi furios ca un raspuns normal al fricii. Am putea spune ca sunt furios pe individul x pentru ca "cutare lucru",astfel mi-e teama ca daca nu as reactiona,x mi-ar putea face rau, un raspuns automatic de aparare.
Astfel,frica de a pati ceva te obliga sa actionezi,sigur ca poti actiona cu orice alt sentiment negativ in minte ,dar oricare ar fi,frica declanseaza raspunsul.
Daphnis: Incerc sa inteleg ce spui,deci daca frica este cel mai mare dusman,inseamna ca nu este sentiment mai rau decat acesta.
Psyche: Intocmai,dar fi cu bagare de seama ,caci frica poate fi de mai multe feluri : frica de oameni,frica de necunoscut,frica de ce o sa se intample,frica de lucruri,de a actionea ,frica de tine insuti.
Asa cum spuneai,ai inceput prin a spune ca iti este frica.
Daphnis: Chiar imi este!
Psyche: De ce anume?
Daphnis: De moarte.Acest sentiment ciudat,care totusi crezi ca nu vine inca si mai ai timp,sa faci ceva,sa indrepti sau pur si simplu sa traiesti cat ti-a mai ramas din viata.De aceasta moarte mi-e teama.Cum spunea si Goethe: O viata fara rost e ca o moarte prematura,nu imi simt rostul,ce sa fac ,ce am de facut atunci?
Psyche: Nefericiti sunt aceia care cred ca moartea o sa li se arate in cale ca un batran cu par carunt purtand un toiag in mana, caci bunul meu prieten ,moartea vine oricui si nu ii poti spune mortii cand sa vina.Desi ,timpul nu inseamna nimic pentru ea si poate sa te astepte si o mie de ani,nu iti face acest hatar si vine pe neasteptate.
Daphnis: Atunci sunt blestemat !
Psyche: O.... , stai linistit doar caci inca nu e gata, spui ca esti blestemat dar fara sa sti ce este moartea.
Daphnis: O pacoste.
Psyche: O ultima frica poate...Spui insa ca e rau si e normal asa sa fie cat timp ti-e frica.
Daphnis: Dar e cu putinta sa nu-mi fie?
Psyche: Este si o spun cu siguranta.
Daphnis: Atunci ce pot sa fac ,ce am facut sau nu am facut ,sa uit de moarte asadar ca sa scap de aceasta?
Psyche: Consideri deci ca cel mai bun lucru care poti sa il faci inainte de moarte e sa nu ai regrete?
Daphnis: O, asa consider,caci sa fi impacat cu tine insuti e cel mai de pret.
Psyche: Dar spune-mi,crezi ca cei puternici sau instariti nu au regrete?
Daphnis: Ba au si inca foarte multe ,caci le e teama de a pierde lucrurile pe care le detin
Psyche: Dar spune-mi ,ce detin exact ?\
Daphnis: Nu cred ca ma intrebi asta,e de inteles banii,bunurile,proprietati si chiar daca nu-s materialisti ,unii lafel ca mine as putea zice le e teama sa nu piarda pe cei dragi si desigur propriul corp si propria fiinta.
Psyche: Asadar,sa o luam cu prima parte,crezi in primul rand ca toate aceste lucruri materialiste :avere,proprietati,etc le-au avut vreodata?
Daphnis: Dar e o intrebare penibila,sigur ca le-au avut.
Psyche: Atunci daca asa spui sa vedem..
Crezi ca le-au avut dintotdeauna?
Daphnis: Nu,normal
Psyche: Atunci puteam sustrage ca nu s-au nascut cu toate aceste lucruri,chiar daca parte sunt mosteniri ei nu au avut prin propria munca nimic in momentul nasterii.
Daphnis: E de inteles.
Psyche: Si daca nu s-au nascut cu ele inseamna ca nu le-au avut niciodata.
Daphnis: Nu te urmaresc..
Psyche: Spui ca le e teama ca le vor pierde,poate nu neaparat ca o sa moara ,desi acesta e un lucru inevitabil,dar le e teama ca le vor lua altcineva sau le vor pierde ei insisi.
Daphnis : Intr-adevar asa as spune.
Psyche: Dar ei nu au avut niciodata lucrurile acestea in fapt,ci doar si le-au insusit.
Daphnis: Incerc sa te inteleg,dar nu pricep.
Psyche: Poti spune ca un lucru care ti-l insusesti nu e al tau defapt,ci doar il imprumuti.
Daphnis: Fireste,caci el nu devine parte din tine, banii ,puterea si proprietatile nu au fost niciodata parte din ei.
Psyche: Asadar te mai intreb,crezi ca insusirea e ca un imprumut odata ce il iei ,trebuie sa il dai inapoi?
Daphnis: Asa zic.
Psyche: Si totusi exista lucruri care ne apartin
Daphnis: Fireste ca exista.
Psyche: Sa fie oare lucrurile care ne apartin,acelea care le controlam pe deplin?
Daphnis: Intocmai.
Psyche: Atunci putem spune ca modul cum ne comportam si alegerile noastre le controlam pe deplin?
Daphnis: Putem traga concluzia asta.
Psyche: Deci cum ne comportam cu ceilalti si cu noi insuine e tot ce avem defapt .Dar ce inseamna sa ne comportam cu noi insine in vreun fel?
Daphnis: Nu stiu aceasta
Psyche: Inseamna oare alegerile noastre? Inseamna ca putem sa alegem ce ne dorim ,avem toata libertatea de care ne este nevoie si pe baza alegerilor suferim consecintele?
Daphnis: Asa as spune..
Psyche: Atunci singurul lucru care il putem controla,care este al nostru sunt alegerile care le facem si modul cum actionam in functie de acestea,ce rezulta ca fiind propriul nostru comportament.
Daphnis: Exact,incep sa pricep,dar daca de exemplu nu exista o alegere ,ce fac atunci?
Psyche: Intotdeauna exista o alegere daca ti cont de un fapt anume ca singurul lucru care nimeni nu ti-l poate lua este onoarea si gandurile tale,sigur ca poti minti sau chiar spune adevarul daca vrei sub tortura ori panica ,dar gandurile tale si tot ceea ce tu crezi raman in tine,mereu fidele si daca tu decizi a nu le impartasi nu se vor arata altora; astfel principiile tale si sufletul tau nu ti-l poate lua nimeni cu exceptia ta,facand-o voit.Am putea spune ca asta insumeaza liberul arbitru.
Daphnis: Sunt fericit ca acum stiu toate acestea,deci oamenii care plang dupa bunuri plang degeaba pentru ca nu au avut niciodata dupa ce sa planga.Astfel lafel as putea spune si cu mine,daca plang dupa o persoana draga si ma framant nu am de ce pentru ca nu a fost niciodata a mea ori a trait ea in locul meu sau invers ci a fost si este numai viata ei.Desi nu sunt posesiv,inteleg ce spui,ca nu o controlez eu,nu pot decat sa o ajut daca pot si voiesc,astfel ea este a ei ,iar eu al meu,incat numai eu pot lua decizii pentru mine,numai eu pot actiona in ceea ce ma priveste. Desigur,altii pot sa ma oblige sa incerc,dar asta nu ma face neaparat sa si o fac,caci in final alegerea este in totalitate a mea.
Asadar,nimeni nu poate sa imi ia libertatea si sipritul.
Psyche: Vei vedea ca lafel e si cu corpul,el moare da,dar nu a fost niciodata al tau,pentru ca nu l-ai putut controla cu adevarat niciodata. O boala,sau orice stare emotionala de-a ta poate provoca manifestari ale corpului.Asadar nu poti controla corpul,e format din o multime de functii,organe,celule crezi tu ca le poti controla pe toate?
Sigur ,probabil la prima impresie asa ai crede si aici gresesti cel mai des cand tu crezi ca esti doar acest corp biologic ,cand tu defapt esti parte din acesta dar si separat de el,intr-un sens spirit,iar in viata ta trebuie sa te preocupi in primul rand de emotiile tale si de alegerile care le faci.
Daphnis: Incep sa pricep...
Psyche: Asadar te mai intreb,crezi ca insusirea e ca un imprumut odata ce il iei ,trebuie sa il dai inapoi?
Daphnis: Asa zic.
Psyche: Si totusi exista lucruri care ne apartin
Daphnis: Fireste ca exista.
Psyche: Sa fie oare lucrurile care ne apartin,acelea care le controlam pe deplin?
Daphnis: Intocmai.
Psyche: Atunci putem spune ca modul cum ne comportam si alegerile noastre le controlam pe deplin?
Daphnis: Putem traga concluzia asta.
Psyche: Deci cum ne comportam cu ceilalti si cu noi insuine e tot ce avem defapt .Dar ce inseamna sa ne comportam cu noi insine in vreun fel?
Daphnis: Nu stiu aceasta
Psyche: Inseamna oare alegerile noastre? Inseamna ca putem sa alegem ce ne dorim ,avem toata libertatea de care ne este nevoie si pe baza alegerilor suferim consecintele?
Daphnis: Asa as spune..
Psyche: Atunci singurul lucru care il putem controla,care este al nostru sunt alegerile care le facem si modul cum actionam in functie de acestea,ce rezulta ca fiind propriul nostru comportament.
Daphnis: Exact,incep sa pricep,dar daca de exemplu nu exista o alegere ,ce fac atunci?
Psyche: Intotdeauna exista o alegere daca ti cont de un fapt anume ca singurul lucru care nimeni nu ti-l poate lua este onoarea si gandurile tale,sigur ca poti minti sau chiar spune adevarul daca vrei sub tortura ori panica ,dar gandurile tale si tot ceea ce tu crezi raman in tine,mereu fidele si daca tu decizi a nu le impartasi nu se vor arata altora; astfel principiile tale si sufletul tau nu ti-l poate lua nimeni cu exceptia ta,facand-o voit.Am putea spune ca asta insumeaza liberul arbitru.
Daphnis: Sunt fericit ca acum stiu toate acestea,deci oamenii care plang dupa bunuri plang degeaba pentru ca nu au avut niciodata dupa ce sa planga.Astfel lafel as putea spune si cu mine,daca plang dupa o persoana draga si ma framant nu am de ce pentru ca nu a fost niciodata a mea ori a trait ea in locul meu sau invers ci a fost si este numai viata ei.Desi nu sunt posesiv,inteleg ce spui,ca nu o controlez eu,nu pot decat sa o ajut daca pot si voiesc,astfel ea este a ei ,iar eu al meu,incat numai eu pot lua decizii pentru mine,numai eu pot actiona in ceea ce ma priveste. Desigur,altii pot sa ma oblige sa incerc,dar asta nu ma face neaparat sa si o fac,caci in final alegerea este in totalitate a mea.
Asadar,nimeni nu poate sa imi ia libertatea si sipritul.
Psyche: Vei vedea ca lafel e si cu corpul,el moare da,dar nu a fost niciodata al tau,pentru ca nu l-ai putut controla cu adevarat niciodata. O boala,sau orice stare emotionala de-a ta poate provoca manifestari ale corpului.Asadar nu poti controla corpul,e format din o multime de functii,organe,celule crezi tu ca le poti controla pe toate?
Sigur ,probabil la prima impresie asa ai crede si aici gresesti cel mai des cand tu crezi ca esti doar acest corp biologic ,cand tu defapt esti parte din acesta dar si separat de el,intr-un sens spirit,iar in viata ta trebuie sa te preocupi in primul rand de emotiile tale si de alegerile care le faci.
Daphnis: Incep sa pricep...
Psyche: Fi rational asadar si nu cade prada impulsurilor si dorintelor ,folosestele pe acestea in folosul tau sa devi mai bun,alte interese fiind efemere caci ele nu sunt altceva decat umbra unui fum.
Tu singur decizi pentru tine ce e bine si iti poti influenta viitorul.Astfel,uita de corp,caci nu este decat invelisul tau,preocupa-te de el doar de strictul necesar;sigur daca vrei mai mult sa te preocupe poti face aceasta ,cum spuneam tu decizi,dar cel mai important lucru e sa poti spune la sfarsit ca nu iti pare rau,astfel cand mori ,mori impacat caci nu mai ai frica,nu mai ai regrete ori tristete.
Nu poti pierde ceva ce nu ai avut,cum spuneam de la bun inceput, realizand ca viata ta se rezuma la decizii,sensibilitate si sentimente de intelegere ,de dragoste atunci nu vei mai avea frica.
Pentru ca nu ai lasat nimic neterminat ,acesta este implinirea ta,dar asta iti trebuie cu adevarat,iar daca esti in total acord cu ce ai facut si ai lasat in urma,atunci frica dispare.
Nu gresi sa crezi ca tu esti tot ceea ce privesti in oglinda,ci tu esti alegerea pe care o faci in acea oglinda.Daca vrei sa sti ,iti spun ca esti nemuritor ca spirit ,unii inteleg gresit aceste lucruri si le iau ca atare,de aceea ma feresc de a spune cuvinte ca suflet ori spirit,ele sunt pervertite de oameni ignoranti si transformate in lucrurile cele mai crude cu putinta,dar acesta e un alt subiect pe care nu il vom trata aici.*
Asadar cum exista rautate in ceilalti exista si in tine,rautatea naste rautate,iar oamenii ignoranti pot sa te influenteze negativ prin vorbe sau prin fapte ; nu fa precum oamenii vulgari si fi de aceeasi natura cu acestia,ci fi tu insuti.
Astfel,poti muri in pace caci viata ta este mai mult decat un corp ,iar multumirea acestei vieti este aproape deplina,aproape,caci mereu ai fi vrut sa intorci anumite aspecte sau lucruri din viata ta,dar spun..multumeste-te sa fi fericit.
Acum,cum crezi tu ca se exprima toate astea?
Daphnis: Putem spune ca daca esti implinit nu-ti este teama de moarte.
Psyche: Fireste,dar mai exact ce inseamna aceasta implinire? Si cum se realizeaza ea?
Daphnis: Cum putem descoperi?
Psyche: De ce vrei sa te simti implinit?
Daphnis: Voi fi direct cu tine si iti voi spune pentru a avea un rol in viata ,asta cred deobicei.
Psyche:De ce vrei sa ai un rol in viata?
Daphnis: Ca sa ma pot bucura mai mult spun.
Psyche: De ce vrei sa te bucuri atunci?
Daphnis: Nu cred ca pot raspunde cu usurinta.
Psyche: Am putea spune ca vrei sa bucuri ca sa fi fericit?
Daphnis: Intocmai.
Psyche: Asadar sa fi fericit e cel mai important in viata pentru ca nu poti pune intrebarea " De ce vrei sa fi fericit? " si sa ai alt raspuns decat pentru ca vreau sa fiu fericit. Deci poti muri in liniste daca esti fericit cu adevarat.
Astfel fi fericit fara sa ii faci pe altii nefericiti ..
Daphnis: Vad ca m-ai luminat in privinta aceasta si consider ca fericirea e cel mai de pret.
Psyche: Ca sa ne amintim ce spuneam,despre bogati si oamenii care se tin de lucrurile firesti si le e teama de moarte pentru ca le e teama de a pierde ceva,putem spune ca oamenii bogati care poseda toate aceste bunuri sunt implicit fericiti?
Daphnis: Nu as crede.
Psyche: Atunci ca am stabilit ca oemenii instariti nu poseda implicit fericirea si ca fericirea este binele suprem,vital noua,putem spune ca din aceasta cauza se tem de moarte.
Daphnis: Evident ca acestia care nu poseda fericirea sunt nefericiti ,iar aceasta nefericire o au pentru ca le este frica.
Psyche: Atunci ca am stabilit ca orice lucru si sentiment are o cauza,care este cauza fricii lor?
Daphnis: Putem spune ca ea este ascunsa inauntru lor.
Psyche: Cauza fricii lor,poate deci fi corelata cu o impresie?
Daphnis: Cum asa?
Psyche: Putem afirma ca o impresie este reprezentarea falsa a unui lucru?
Daphnis: Putem spune.
Psyche: Atunci impresia este o idee falsa a lucrurilor la care ne gandim,caci prin definitie si natura impresiei,ea este o idee neformata.
Daphnis: Asadar, putem spune ca impresia este o banuiala despre un lucru nestiut.Prin caracterul sau vom zice ca subiectul nu cunoaste obiectul in sine dar are impresia ca il cunoaste.
Psyche: Vad ca incepi sa iti dai seama de lucrul acesta.
Sa trecem mai departe la intrebarea noastra despre omul bogat dar si cel de rand si de ce se teme el.Dupa toate cele care le-am prezentat mai inainte,putem spune ca bogatul prin impresia care o are asupra bogatiei si starii materiale cum ca in aceasta ar consta fericirea lui si ii e teama sa o piarda -aceasta este baza fricii lui.Iar omul de rand prin impresia care o are asupra lucrurilor din viata sa, sa isi procure un anumit bun care il considera vital sau necesar si care crede ca il v-a face fericit,dar pe masura ce are nu se multumeste si doreste mai mult,niciodata simtindu-se cu adevarat fericit,ba chiar dimpotriva.Astfel,impresia care o au acesti oameni despre fericire ii face sa le fie frica de moarte,crezand ca pierd o falsa fericire.
Daphnis: Concluzia este evidenta.
Psyche: Atunci putem spune ca impresia care au avut-o despre fericire i-a facut sa fie ignoranti de aceasta ,fiind amagiti ,caci impresia nu este decat o banuiala fara a cunoaste lucrul in fapt.Asa ca,fericirea adevarata le-a fost ascunsa de acestia precum un val in fata ochilor. Cum am plecat de la ipoteza ca omul de rand si cel bogat ,amundoi oameni in fapt diferentiand decat impresiilor lor despre fericire .. se tem de moarte pentru ca le este frica ca vor pierde ceea ce fiecare considera fericirea sau idealul sau si vedem ca este tinut departe de adevar prin impresiile sale .Astfel,el trebuie sa renunte la aceste idei si sa se pregateasca mental in posibilitatea pierderii acestor bunuri ,adica sa nu si le insuseasca ,iar faptul ca nu le mai are sa nu ii creeze vreun discomfort.
Daphnis: Ceata din fata ochilor mi s-a dus si vad clar toata problema.Astfel,descopar adevarul despre lucrurile acestea comune.
Psyche: Mai este un lucru totusi de spun si anume ca odata ce frica de moarte s-a dus,intelesul ei este cursul natural dupa principiul nastere-dezvoltare-degradare-renastere ... aici putem intelege un mare secret.
Daphnis: Care este acela?
Psyche: Putem vedea viata cu alti ochi si odata inteles procesul mortii ne putem trai viata din plina bucurie si fericire iar cine se indoieste de faptul ca viata nu e indestulatoare am stabilit ca fericirea este binele suprem,prin aceasta cunoastere lanturile care ne tineau odata stransi se destrama si cugetam liberi -iata deci renasterea.
Daphnis : M-am lamurit pe deplin, pot spune si iti multumesc ca m-ai ajutat sa inteleg.
Psyche: Multumeste-ti tie,caci eu sunt Psyche ,constiinta ta,iar in mine a fost cunoasterea dintotdeauna,caci sa te cunosti pe tine insuti inseamna sa cunosti intreaga lume.
Tu singur decizi pentru tine ce e bine si iti poti influenta viitorul.Astfel,uita de corp,caci nu este decat invelisul tau,preocupa-te de el doar de strictul necesar;sigur daca vrei mai mult sa te preocupe poti face aceasta ,cum spuneam tu decizi,dar cel mai important lucru e sa poti spune la sfarsit ca nu iti pare rau,astfel cand mori ,mori impacat caci nu mai ai frica,nu mai ai regrete ori tristete.
Nu poti pierde ceva ce nu ai avut,cum spuneam de la bun inceput, realizand ca viata ta se rezuma la decizii,sensibilitate si sentimente de intelegere ,de dragoste atunci nu vei mai avea frica.
Pentru ca nu ai lasat nimic neterminat ,acesta este implinirea ta,dar asta iti trebuie cu adevarat,iar daca esti in total acord cu ce ai facut si ai lasat in urma,atunci frica dispare.
Nu gresi sa crezi ca tu esti tot ceea ce privesti in oglinda,ci tu esti alegerea pe care o faci in acea oglinda.Daca vrei sa sti ,iti spun ca esti nemuritor ca spirit ,unii inteleg gresit aceste lucruri si le iau ca atare,de aceea ma feresc de a spune cuvinte ca suflet ori spirit,ele sunt pervertite de oameni ignoranti si transformate in lucrurile cele mai crude cu putinta,dar acesta e un alt subiect pe care nu il vom trata aici.*
Asadar cum exista rautate in ceilalti exista si in tine,rautatea naste rautate,iar oamenii ignoranti pot sa te influenteze negativ prin vorbe sau prin fapte ; nu fa precum oamenii vulgari si fi de aceeasi natura cu acestia,ci fi tu insuti.
Astfel,poti muri in pace caci viata ta este mai mult decat un corp ,iar multumirea acestei vieti este aproape deplina,aproape,caci mereu ai fi vrut sa intorci anumite aspecte sau lucruri din viata ta,dar spun..multumeste-te sa fi fericit.
Acum,cum crezi tu ca se exprima toate astea?
Daphnis: Putem spune ca daca esti implinit nu-ti este teama de moarte.
Psyche: Fireste,dar mai exact ce inseamna aceasta implinire? Si cum se realizeaza ea?
Daphnis: Cum putem descoperi?
Psyche: De ce vrei sa te simti implinit?
Daphnis: Voi fi direct cu tine si iti voi spune pentru a avea un rol in viata ,asta cred deobicei.
Psyche:De ce vrei sa ai un rol in viata?
Daphnis: Ca sa ma pot bucura mai mult spun.
Psyche: De ce vrei sa te bucuri atunci?
Daphnis: Nu cred ca pot raspunde cu usurinta.
Psyche: Am putea spune ca vrei sa bucuri ca sa fi fericit?
Daphnis: Intocmai.
Psyche: Asadar sa fi fericit e cel mai important in viata pentru ca nu poti pune intrebarea " De ce vrei sa fi fericit? " si sa ai alt raspuns decat pentru ca vreau sa fiu fericit. Deci poti muri in liniste daca esti fericit cu adevarat.
Astfel fi fericit fara sa ii faci pe altii nefericiti ..
Daphnis: Vad ca m-ai luminat in privinta aceasta si consider ca fericirea e cel mai de pret.
Psyche: Ca sa ne amintim ce spuneam,despre bogati si oamenii care se tin de lucrurile firesti si le e teama de moarte pentru ca le e teama de a pierde ceva,putem spune ca oamenii bogati care poseda toate aceste bunuri sunt implicit fericiti?
Daphnis: Nu as crede.
Psyche: Atunci ca am stabilit ca oemenii instariti nu poseda implicit fericirea si ca fericirea este binele suprem,vital noua,putem spune ca din aceasta cauza se tem de moarte.
Daphnis: Evident ca acestia care nu poseda fericirea sunt nefericiti ,iar aceasta nefericire o au pentru ca le este frica.
Psyche: Atunci ca am stabilit ca orice lucru si sentiment are o cauza,care este cauza fricii lor?
Daphnis: Putem spune ca ea este ascunsa inauntru lor.
Psyche: Cauza fricii lor,poate deci fi corelata cu o impresie?
Daphnis: Cum asa?
Psyche: Putem afirma ca o impresie este reprezentarea falsa a unui lucru?
Daphnis: Putem spune.
Psyche: Atunci impresia este o idee falsa a lucrurilor la care ne gandim,caci prin definitie si natura impresiei,ea este o idee neformata.
Daphnis: Asadar, putem spune ca impresia este o banuiala despre un lucru nestiut.Prin caracterul sau vom zice ca subiectul nu cunoaste obiectul in sine dar are impresia ca il cunoaste.
Psyche: Vad ca incepi sa iti dai seama de lucrul acesta.
Sa trecem mai departe la intrebarea noastra despre omul bogat dar si cel de rand si de ce se teme el.Dupa toate cele care le-am prezentat mai inainte,putem spune ca bogatul prin impresia care o are asupra bogatiei si starii materiale cum ca in aceasta ar consta fericirea lui si ii e teama sa o piarda -aceasta este baza fricii lui.Iar omul de rand prin impresia care o are asupra lucrurilor din viata sa, sa isi procure un anumit bun care il considera vital sau necesar si care crede ca il v-a face fericit,dar pe masura ce are nu se multumeste si doreste mai mult,niciodata simtindu-se cu adevarat fericit,ba chiar dimpotriva.Astfel,impresia care o au acesti oameni despre fericire ii face sa le fie frica de moarte,crezand ca pierd o falsa fericire.
Daphnis: Concluzia este evidenta.
Psyche: Atunci putem spune ca impresia care au avut-o despre fericire i-a facut sa fie ignoranti de aceasta ,fiind amagiti ,caci impresia nu este decat o banuiala fara a cunoaste lucrul in fapt.Asa ca,fericirea adevarata le-a fost ascunsa de acestia precum un val in fata ochilor. Cum am plecat de la ipoteza ca omul de rand si cel bogat ,amundoi oameni in fapt diferentiand decat impresiilor lor despre fericire .. se tem de moarte pentru ca le este frica ca vor pierde ceea ce fiecare considera fericirea sau idealul sau si vedem ca este tinut departe de adevar prin impresiile sale .Astfel,el trebuie sa renunte la aceste idei si sa se pregateasca mental in posibilitatea pierderii acestor bunuri ,adica sa nu si le insuseasca ,iar faptul ca nu le mai are sa nu ii creeze vreun discomfort.
Daphnis: Ceata din fata ochilor mi s-a dus si vad clar toata problema.Astfel,descopar adevarul despre lucrurile acestea comune.
Psyche: Mai este un lucru totusi de spun si anume ca odata ce frica de moarte s-a dus,intelesul ei este cursul natural dupa principiul nastere-dezvoltare-degradare-renastere ... aici putem intelege un mare secret.
Daphnis: Care este acela?
Psyche: Putem vedea viata cu alti ochi si odata inteles procesul mortii ne putem trai viata din plina bucurie si fericire iar cine se indoieste de faptul ca viata nu e indestulatoare am stabilit ca fericirea este binele suprem,prin aceasta cunoastere lanturile care ne tineau odata stransi se destrama si cugetam liberi -iata deci renasterea.
Daphnis : M-am lamurit pe deplin, pot spune si iti multumesc ca m-ai ajutat sa inteleg.
Psyche: Multumeste-ti tie,caci eu sunt Psyche ,constiinta ta,iar in mine a fost cunoasterea dintotdeauna,caci sa te cunosti pe tine insuti inseamna sa cunosti intreaga lume.
Comments
Post a Comment