Culte universale si izvoare istorice

Culte universale si izvoare istorice

    Pentru o buna intelegere a arcanei trebuie sa avem in vedere cunostintele ezoterice acumulate a popoarelor antice ; acestea ne ofera un punct de referinta cand vom incerca sa intelegem misteriile si “magia” ,ajutandu-ne sa avem o perspectiva holistica asupra naturii . * Cand spunem natura, nu ne referim la flora si fauna ,la o biosfera ci la intregul univers in complexitatea lui ; asadar natura reprezinta pentru ocultisti esenta lucrurilor.

·        Inceputurile Magiei scrise :

    Ma voi ghida dupa izvoare istorice si voi incepe prin a cita din Plinius care descrie cum a inceput magia ; el da diverse nume ,parerea lui despre magie , opiniile romanilor despre practica magiei ,beneficii si voi da cateva exemple de "leacuri magice".
"Nu e nici o indoiala ca a aparut mai intai din medicina si sub aparenta salvarii pe care ne-o aduce caci, spune Piliniu nu exista nimeni care sa nu fie lacom sa-si cunoasca viitorul si sa nu fie convins ca pentru acesta trebuie sa-si indrepte atentia spre cer. Stapanind astfel sentimentele omenesti cu un intreit lant,magia a crescut incat astazi domneste peste o mare parte din neamuri ,iar in Orient ii porunceste regelui regilor.( Regele Persilor)
E dincolo de indoiala ca magia s-a nascut in Persia,din Zoroastru, caci sursele concorda din acest punct de vedere.Nu concorda insa asupra altui fapt daca Zoroastru a fost unul singur sau a mai existat dupa aceea un altul. Eudoxus,care considera ca magia trebuie socotita cea mai stralucita si mai folositoare dintre sectele filozofice,ne transmite ca Zoroastru a trait cu sase mii de ani (probabil 600 sau 1000 cel mult) inainte lui Platon .Hermippus ,care a scris cu mare precizie despre aceasta arta in intregul ei si a comentat cele doua milioane de versuri compuse de Zoroastru (gandire sceptica ,versurile pentru antici erau folosite ca incantatii magice,o asemarare cu runele nordice si mantrele -puterea cuvantului ) ,adaugand si indice la cartile lui,spune ca maestrul care l-a instruit pe Zoroastru a fost Agonaces si ca acesta a trait cu 5000 de ani inainte de razboiul Troiei.De mirare intre toate e faptul ca aceste amintiri si aceasta arta au supravietuit o vreme atat de indelungata ,cu toate ca lipseau comentariile scrise din intervalul scurs,astfel ca traditia nu era pastrata de o succesiune neintrerupta de intermediari straluciti.
Cati dintre noi ii cunosc ,fie si numai din auzite pe magii carora li se mentioneaza doar numele: pe mezii Apusorus si Zaratus , pe babilonienii Marmarus si Arabantiphocus sau pe asirianul Tarmoendas de la care nu a ramas nimic scris? se socoteste ca nu altfel trebuie inteles Prometeu ,nici canturile sirenelor iar Circe si chemarea mortilor numai in felul acesta se pot interpreta. (prin magie,Pliniu ne indica diverse exemple din mitoloogiile antice ).
Nimeni nu a explicat in ce fel a ajuns magia la Telessus ,cetate foarte religioasa,nici cand a trecut la maicile tesaliene,nume sub care a fost cunoscuta vreme indelungata in tinuturile noastre (romane) ,chiar daca magia era cu totul straina acelui neam ce se multumea cu medicina lui Chiron si cu fulgerul lui Marte. Adevarul este ca ma minunez cum faima magiei s-a lipit atat de tare de supusii lui Ahile incat chiar Menandru ,scriitor inzestrat cu o finete fara egal si-a intitulat Tesaliana o comedie despre ceremoniile misterioase pe care le indeplinesc niste femei pentru a cobori luna.Eu as crede ca Orfeu a fost cel care a dus acolo,din vecinatate,aceasta superstitie,transpunand-o din medicina,daca magia nu ar fi total straina de Tracia,tara lui.

Cel dintai care a tratat subiectul si i s-au pastrat scriile este Osthanes (desigur acum nu s-a mai pastrat nimic) ,care l-a insotit pe Xerxes ,regele persilor ,in razboiul dus impotriva grecilor; el a raspandit pe drum ,ca sa spunem asa,semintele acestei arte monstruase ,(spune el) otravind lumea peste tot unde a trecut.Sursele cele mai credibile il aseaza cu putin inaintea lui pe un alt Zoroastru,din Proconnesus,acest Osthanes a adus neamurile grecesti la nebunia magiei . (dupa care sunt preluate cele romane, medievale si civilizatia moderna) Cu toate acestea,eu bag de seama ca toata Antichitatea a cautat in magie cea mai intalta stralucire a gloriei literare.Pitagora,Empedocle,Democrit,Platon au luat drumul marii ca sa o invete chiar daca au plecat mai degraba in exil decat in calatorie,iar la intoarcere au predicat magia si au socotit-o in randul misterelor. Democrit l-a pus in lumina pe Apollobeches coptul,pe Dardanus fenicianul; a cautat volumele lui Dardanus in mormantul lui si si-a publicat propriile opere intemeindu-se pe invatatura celor doi. Se stie doar ca el ,mai mult ca altii,a strecurat in suflete atractia pentru magie.Cele doua arte - medicina si magia au inflorit impreuna ,in epoca in care una stralucea prin Hipocrate (parintele medicinei) ,cealalta stralucea prin Democrit ( a fost si filozof ,a condus scoala atomista , cu mii de ani inainte sa existe teoria atomului ) in vremea razboiului peloponesiac din Grecia.
Mai exista o secta magica ,legata de Moise si de Iannes si de Iotapes si de evrei,dar la multe mii de ani dupa Zoroastru. (ce multe "si-uri ,doar citez) Mult mai recenta este secta cipriota.Nu lipsita de insemnatate a fost autoritatea cu care a investit magia,in vremea lui Alexandru cel Mare,al doilea Osthanes,care a avut cinstea de a-l insoti pe rege si de a strabate aproape toata lumea.
Si la populatiile italice(romani) exista cu siguranta urme de magie in cele Douasprezece Table ( cele 12 table reprezinta prima lege scrisa a romanilor ,este si primul exemplu de drept public si privat 449 i.e.n Table VII,3 : oricine care prin magie si incantatii previne graul sau alte culturi de cereale sa creasca sa fie sacrificat lui Ceres ) Abia in anul 657 al Romei,sub consulatul lui Gnaeus Cornelius Lentului si Publius Licinius Crassus, a fost promulgat un decret care interzicea sacrificarea unui om;este vadit ca pana atunci se celebrau sacrificii monstruoase. Invocari ale trasnetelor prin anumite rituri si rugaciuni sunt atestete in anale.In Etruria exista o veche legenda potrivit careia orasul Volsinii a avut parte de un trasnet numit Volta,care fusese invocat de regele Porsina dupa devastarea ogoarelor de catre un monstru care de apropia de oras.(trasnet invocat ,numit Volta , interesanta anectoda.. volta-voltage)
Galiile ,oricum au fost pana in zilele noastre stapanita de magie.Abia sub principatul lui Tiberius Caesar au fost indepartati druizii galici si toata aceasta speta de profeti si de medici.Dar la ce bun sa amintesc de o arta care a trecut Oceanul si a patruns pana in locurile in care natura nu este altceva decat un pustiu?Chiar si astazi Britania celebreaza(sarbatoreste) in delir magia ,in ceremonii grandioase ,de s-ar putea crede ca sunt venite de la persi...In felul acesta nu li se datoreaza romanilor ,caci ei au indepartat aceste monstrozitati ,in care era un semn de adanca pietate sa ucizi un om si era o practica pe deplin sanatoasa sa il mananci.
Dupa cum relateaza Osthanes exista mai multe specii de magie . Caci aceasta se foloseste de apa,de sfere,de aer,de stele ,de faclii,de lighene,de securi si de multe altele pentru a promite o prorocire'in plus, promite convorbiri cu umbrele celor morti ; pe toate acestea le-a dat in vileag,ca desarte si mincinoase imparatul Nero.Patima sa pentru magie nu era cu nimic mai mica decat patima sa pentru lira ,Nero a abandonat-o.Macar de ar fi consultat in presupunerile sale umbrele mortilor sau orice alta divinitate,mai degraba decat sa-si indrepte cercetarile spre bordeluri si prostituate.Zeii nu se supun celor care au pistrui.Dar Nero nu avea,venise la el magul Tiridates pe jos,pentru ca magii considera nefast sa calatoresca pe mare,sa scuipi in mare sau sa siluiesti natura cu alte nevoi umane.Il initiase pe Nero la ospete vrajitoresti si totusi i-a dat un regat nu a reusit sa invete de la el magia.Ne ramene asadar convingerea ca magia este de nedovedit ,nelegiuita ,desarta,avand totusi ceva aparenta de adevar,de care se leaga insa numai artele otravurilor,nu cele magice.(magia era folosita pentru potiuni si otravuri).Isi poate oricine imagina cum au mai mintit magii din vechime daca gramaticul Apion,a scris ca planta cynocephalia ,care in Egipt este numita osiritis,este de folos in divinatie si impotriva oricaror otravuri,dar ca,daca este smulsa in intregime,pe data cel care o smulge moare;si a mai scris ca el insusi chemase umbrele pentru a-i pune lui Homer intrebari despre patria in care se nascuse si despre parintii sau,numai ca nu indraznea sa declare ce ii raspunsese.
Magii cred in maruntaiele animalelor mai mult decat in orice altceva ,dupa parerea lor ,nici un alt animal decat cartita nu este mai potrivit practicilor religioase,scoaterea maruntaielor este folosita in preziceri si arta divinatiei.""

    Urmeaza o serie de "leacuri magice" folosite de magi de ex :" durerile de dinti se lecuiesc purtand ca amuleta un dinte smuls de la o cartita vie". "sunt unii magi care poruncesc sa se manance de doua ori pe luna un soarece pentru a tine departe durerile.Viermii de pamant fierti in ulei si introdusi in ureche pe partea dureroasa aduc o usurare a durerii,cenusa lor daca e pusa in dintii cariati,ii face sa cada usor." ...
In total 854 leacuri,inseamnari si observatii.

Bibliografie :
Autori romani : Marcus Varro .Nigidius . Marcus Cicero , Sextius Niger care a scris greceste,Licinius Macer.
Autori greci : Eudoxus . Aristotel , Hermippus, Homer , Apion , Orfeu , Democrit , Anaxilaus .
Medici : Botrys , Apollodorus, Menander, Apollodorus, Menander, Archedemus , Aristogenes , Xenocrates , Diodor, Chrisip filozoful , Orus , Nicander, Apollonius din Pitane.

Despre cultul lui Serapis :

     Se spune ca Ptolomeu Soter ( a infiintat cultui lui Serapis,conducator elenic al Egiptului antic) ,intr-o noapte a avut un vis in care i s-a aratat colosala statuia a li Pluton aflata la Sinope,(capitala Bitiniei) el nu vazuse niciodata statuia aievea si nici nu stia cum arata .In vis,colosul i-a poruncit sa-l aduca degraba in Alexandria.Insa cum nu stia in ce loc se afla,a povestit unor prieteni visul si spre mirarea tuturor ,un om ce se numea Sosibius ,ce calatorise mult,se infatisa imparatului spunandu-i ca el a vazut la Sinope pe Soteles si Dionysius ,care dupa amar de vreme si infruntatnd multe piedici ,au reusit sa ridice colosul sisa-l transporte la Alexandria indeplinind porunca impratului...Pe statuie erau figurati un cerber si un dragon,si-au dat seama ca il reprezenta pe Pluton si l-au convins pe Ptolomeu ca acesta era si Serapis.Fireste ca,la Sinope ,nu era cunoscut cu numele acesta,dar odata ajuns la Alexandria i s-asps astfel(cultul lui Serapis ,templul Serapion), caci asa il numesc egiptenii pe Pluton.Mai intelept este sa credem ca Osiris este acelasizeu ca si Bachus,iar Serapis este Osiris ce a primit acet nume cand a trecut in alta fire,caci numele lui Serapis se da tuturor celor in care s-a savarsit aceasta schimbare,asa cum bine stiu toti cei care au fost initiati in misteriile lui Osiris.In schimb, gasesc mai cuminte ideea ca numele lui Serapis deriva de la un verb ce inseamna "miscare vioaie",psun ca el exprima miscarea universului.Altii spun ca serapis este combinatia dintre Apis si Osiris.

Despre natura zeilor:

     Insa cum zeii sunt creatorii tuturor roadelor pamantului,pe care ni le ofera din belsug si cu darnicie pentru toate nevoile vietii,prin acestea ,recunoastem ca ei sunt zei si nu credem ca ar trebui sa fie altii la un popor si altii la alt popor,nu alti zei pentru barbari,altii pentru greci, altii pentru popoarele din nord si altii pentru popoarele din sud.Asa cum soareele ,luna ,cerul pamantul si marea sunt ale tuturor oamenilor,chiar daca fiecare neam le da un alt nume ,exista o singura ratiune suprema care a facut acest univers si o unica providenta care il conduce (demiurgul lui Platon), in al doilea rand ,daimonii il gospodaresc impreuna cu ea si au,la diferite popoare ,denumiri si ceremonii diferite ce sunt stabilite prin lege.Preotii ce slujesc cultul lor ii infatiseaza sub forma unor simboluri,dintre care unele sunt mai obscrure ,altele pe intlesul tuturor,.dar care toate,indruma spre cunoasterea lucrurilor divine. Pe de alta parte,acest drum nu este lipsit de primejdii. caci unii ratacesc de la calea cea adevarata si cad in superstitii. altii dorind sa ocoleasca mlastinile mocirloase ale superstitiilor ,se arunca orbeste in prapastia ateismului.
      Asadar,trebuie ca gandirea si filosofia sa ne fie calauze pentru a ne initia in mistere,astfel incat sa avem numai ganduri pioase fata de spusele ce se asculta in temple si asupra ceremoniilor pe care le vom vedea ca se fac acolo.”

Misterele eleusiene

     Sunt misterele cele mai reprezentative, la fel de importante în perioadele Clasica, Elenistica si Romana. Aveau loc la Eleusis, nu departe de Atena. Au la origine ritualurile locale ale fertilitatii.        Misterele aveau loc în doua sau trei cicluri, la câte un an distanta. În primul an avea loc Initierea, în al doilea Dedicarea, în al treilea, descoperirea deplina sau Revelarea misterului. O persoana putea participa doar o singura data la acest ritual iar participarea nu era obligatorie.
În sec. VII î.H., Eleusis a fost cucerit de atenieni iar cultul eleusin a devenit un cult oficial al statului atenian.
Demetra (la romani Ceres) - este una dinzeitele cele mai venerate ale Greciei antice.Ea este zeita fertilitatii si a agriculturii,venerata indeosebi de plugari.In cinstea ei, in Grecia se organizau pretudindeni numeroase serbari.Este caracteristic ca in poemele lui Homer zeita Demeter este lasata oarecum pe planul al doilea.Acesta dovedeste ca grecii au inceput s-o considere ca fiind zeita cea mai mare atunci cand agricultura devenise ocupatia lor principala si cand crestearea animalelor isi pierduse din importanta de odinioara.

      Misterele eleusiene se bazeaza pe mitologia greceasca - in special pe povestea Demetrei care hotaraste sa ii dea lui Demofon nemurirea.Demetra il freca cu ambrozie (hrana zeilor,datatoare de nemurire) ,iar noaptea cand toti cei din casa regelui dormeau,il infasa in scutece si il punea intr-un cuptor incins.
        Eleusis este orasul antic unde a fost venerata de-a lungul mai multor secole zeita Demeter si unde exista cel mai faimos festival religios, Misterele Eleusiene, in cinstea zeitei respective. Conform imnului homeric „Catre Demeter” (sec. VII i.Hr.), cand zeita Demeter isi cauta disperata fiica, Persephone, rapita de catre Hades, a facut un popas la Eleusis. Aici a fost primita de regina Metaneria. Pentru a-i multumi, Demeter a avut grija de fiul ei, Demophon. In fiecare seara il ducea in dreptul unui foc pentru a-l face nemuritor si il hranea numai cu ambrozie si nectar, mancarea zeilor.   Ulterior Demeter si-a dezvaluit identitatea si a cerut sa i se construiasca un sanctuar la Eleusis, unde sa-i invete pe oameni ritualuri secrete. Sanctuarul si cultul zeitei Demeter au radacini in perioada miceeana (1500-1425 i.Hr.). Ritualul era initial local si avea mi mult un aspect agrar, legat de muncile campului. Atenienii au stabilit acest cult ca panelenic in perioada lui Pisistrate. Perioada de varf s-a inregistrat in timpul stapanirii romane, pana la proscrierea cultului de catre imparatul Teodosius si distrugerea sanctuarului de catre goti in 400 d.Hr. 
       Numele de „Mistere Eleusiene” este legat de doua cuvinte grecesti: eleusis, -eos = sosire si mystirion=secret. Oamenii veneau in acest loc pentru a indeplini si a lua parte la rituri secrete. Misterele erau tinute in cel mai mare secret; era interzis sa se vorbeasca despre ce se intampla acolo, iar cine incalca regula era susceptibil de pedeapsa cu moartea. Singurele dovezi au fost extrase din literatura, epigrafie si descoperirile arheologice. Toti autorii scriu ca participantii la aceste mistere erau oameni binecuvantati, care ajungeau sa isi cunoasca data exacta a mortii si care detineau secretul fericirii.
       S-a stabilit ulterior ca secretul misterelor eleusiene consta de fapt in substante halucinogene administrate participantilor -dar teoria etheogenica nu este o teorie absoluta.
Mistere mai mici au fost, probabil, a avut loc în fiecare an, mistere si mai mari doar o dată la cinci ani Acest ciclu a continuat timp de aproximativ două milenii.. În Imnul homeric către Demeter, regele Celeus se spune că a fost unul dintre primii oameni de a învăţa riturile secrete şi mistere de cult ei. El a fost, de asemenea, unul dintre preoţii ei originale, împreună cu Diocles, Eumolpos, Polyxeinus şi Triptolemus, fiul Celeus ", care au învăţat presupune agriculturii din Demeter.
Sub Pisistratus din Atena, Misterele de la Eleusis a devenit pan-Elenă şi pelerini s-au adunat din Grecia şi dincolo de a participa. În jurul valorii de 300 î.Hr., statul a preluat controlul asupra Misterelor, care au fost în mod special controlate de două familii, Eumolpidae şi Kerykes. Aceasta a condus la o creştere mare a numărului de iniţiaţi. Cerinţele numai pentru aderare au fost o lipsă de "vina de sânge", adică având nu a comis crima, si a nu fi un "barbar" (imposibilitatea de a vorbi limba greacă). Bărbaţi, femei şi chiar sclavii aveau voie deschidere.
 Pentru a participa la aceste mistere trebuia să jure un jurământ de păstrare a secretului.

Au fost patru categorii de oameni care au participat la Misterele din Eleusis:
  -  Preoţi, preotese şi hierophanti.
  -  Iniţiază, în curs de ceremonia pentru prima dată.
  -  Alţii care au participat deja cel puţin o dată. Ei au fost eligibile pentru a patra categorie.
   - Cei care au atins epopteia (greacă: ἐποπτεία) (în engleză: "contemplare"), care a învăţat secretele cele mai mari mistere ale Demeter.
Stadiul secretelor continea 3 parti :
- Micile Mistere
- Marile Mistere
- Epopteia -stadiul final de contemplare a misterelor

      Cuvântul mysterion trimite în primul rând la verbul myein ("a închide", "a încuia"). Myesis se pare că desemna, conform acestui înţeles, o iniţiere preliminară în cadrul MISTERELOR ELEUSIENE. Iniţiaţii purtau denumirea demystes, transmisă împreună cu adjectivul mysticos şi cu substantivul mysterion de către dramaturgii greci clasici.
Un alt termen central al cultului de la Eleusis este cel de teleté, înrudit cu telos ("ţel", scop"), prin care era desemnată atât iniţierea în sine cât şi ritualurile care o însoţeau. Conform acestei semnificaţii templul din Eleusis se numea Telesterion. Cea mai înaltă treaptă a iniţierii era Epopteia ("vederea de sus").
       Cercetările actuale explică popularitatea serbărilor şi longevitatea lor prin implicarea subiectivă a participanţilor, bazată pe o experienţă personală a transei. Walter Burkert afirmă chiar caracterul prevalent al acestei experienţe în raport cu doctrina iniţiatică, date fiind preocuparea obsesivă cu moartea şi ritualurile extatice.
   "Micile Mistere" (Myesis) se ţineau primăvara, în aparenţăa numai în onoarea lui Heracle, care, ca străin, nu a putut fi iniţiat în "Marile Mistere" (Teletai). Acestea aveau loc toamna, timp de nouă zile, începând cu cea de-a 15-a zi a lunii Boedromion (la începutul lui octombrie) şi comemorau coborârea Persefonei în infern pentru perioada pe care era obligată să fie alături de Hades.
Participanţii trebuiau să-şi anunţe cu mult timp înainte venirea, îşi asumau cheltuieli însemnate din cauza animalelor destinate sacrificiilor şi erau obligaţi să postească înaintea procesiunii timp de nouă zile.
Festivităţile decurgeau în felul următor:
-În prima zi se întruneau adepţii dornici de iniţiere.
Aceştia erau supuşi în decursul celei de a doua zile unor procese de purificare.
În ziua a treia aveau loc sacrificiile.
În ziua a patra se purta în procesiune statuia Persefonei sau un "copil divin" într-un recipient (Kalathos) ornat cu şerpi, care simboliza coşul cu flori al zeiţei. Răpirea ei de către Hades era deci repetată în mod alegoric. În procesiuni nu lipseau simboluri ale fertilităţii precum spice de grâu sau embleme falice.
În cea de-a cincea zi se comemora prin lungi procesiuni cu făclii căutarea Persefonei de către Demetra.
În ziua a şasea, festivităţile ajungeau la apogeu: era strămutată columna lui Dionis-Iachos de la Atena la Eleusis de către o mare mulţime de oameni. Noaptea începeau iniţierile în mistere, care constau şi în dezvăluirea soartei celor drepţi şi a celor blestemaţi în lumea de apoi. Iniţierile erau făcute, ca şi purificările, de către sacerdoţi mascaţi ca nimfe, satiri şi sileni. Ceremoniile erau însoţite atât de muzica fluierelor frigiene şi a timpanelor cât şi de dans, creându-se astfel prin ritmuri monotone o atmosferă extatică.
În ziua a şaptea se organizau întreceri în onoarea zeiţelor.
Ultimele două zile erau consacrate iniţierilor şi ofrandelor.
Participantii beau o băutură specială de orz şi busuiocul cerbilor, numit kykeon,de aici si ideea ca ar fi adaugat o substanta halucinogena in cursul acestor initieri.Romanii adaugau vin ,in special taranii,plebii romani.

 "Dintre numeroasele institutii minunate si cu adevarat divine pe care le-au crat atenienii vostri si care au imbogatit viata omeneasca ,niciuna nu este mai buna dupa parera mea decat aceste misterii.Caci cu ajutorul lor am scapat de modul nostru de viata barbar si salbatic si am fost educati si adusi la o stare rafinata de civilizatie;si nu intamplator riturile sunt numite initieri ,caci intr-adevar prin ele am invatat inceputurile vietii si am dobandit nu numai puterea de a trai fericiti ,ci si pe aceea de a muri cu o speranta mai buna"
Cicero Legile II, XIV, 36

"Divina Brimo l-a zamislit pe Brimos,pruncul sfant,adica: Puternica l-a zamislit pe Cel Puternic" -initiere rit incantatie

"Am postit,am baut Kyceon ,am luat din cista si dupa ce am gustat din mancare ,am pus-o inkalathos si am pus-o la loc in cista."
Cista si kalathos erau niste cosuri in care se pastrau obiectele sacre de la Eleussis,printre ele se spunea ca era un sarpe din aur si niste cufere.

"Departe de mine ,acum, teama de moarte ,pe care chiar o doresc din rasputeri".  -Platon Axiochos

"Minunat intr-adevar este misterul dat noua de zei binecuvantati : pentru muritori,moartea nu este un rau,ci o binecuvantare " .

   In opinia mea, Misterele reprezinta o alegorie gasita in imnurile homerice catre Demetra simbolizand nu numai un cult al feritilitatii si belsugului dar o viziune asupra ciclicitatii vietii si nemuririi . ( Aruncarea in foc a copilului uman de catre zeita Demetra sugerand o transformare spirituala de purificare si renastere )

Bibliografie :
Focart - les mysteres d'Eleusis paris 1914
Mircea Eliade - Istorie religiilor .vol 1
Magnien V - les mysteres d'Eleusis : leurs origines ,le ritual de leurs initiations.
Maurice Briant - Misterele din Eleusis.
                   
Viziunea lui Constantin

Gandul lui Constantin supranumit cel Mare (primul imparat roman crestin) s-a indreptat spre religie ,spre crestinism atunci cand sansele sa de a il infrange pe Maxentius (oponentul sau politic) s-au diminuat.Imparatul ridica ochii spre cer si-l implora pe Deus Summus cerandu-i sa i se acorde ajutor.Dupa miezul zilei "a vazut cu proprii lui ochi pe cer semnul crucii conturandu-se in lumina soarelui si purtand un mesaj :” Intr-u acest semn vei invinge - Hoc Signo Victor Eris " Eusebiu  ; tauto nika- in greaca lui Eusebiu.Imparatul nu a inteles bine semnificatia acestei aparitii,dar in acea noapte i-a aparut Christos si i-a cerut sa foloseasca semnul sacru al credintei crestine ca talisman protector pentru armata lui.Constantin a intrebat pe preoti crestini semnificatia revelatiilor si despre semnele sacre ale religiei lor.Au raspuns ca crucea era simbolul victoriei asupra mortii,castigate prin actul mantuirii realizat de Iisus Hristos.L-au informat ca toti "fideles" crestini erau insemnati cu semnul crucii la botez si li se spunea sa invoce numele lui Hristos ori de cate ori se simteau amenintati de fortele demonice.Imparatul a aflat ca atat crux cat si nomen Christi aveau rol apotropaic,de protejare impotriva fortelor raului.Imparatul a gandit ca simbolurile lui Christos ar putea invinge superstitiile magice ale lui Maxentius.
In dimineata urmatoare si-a chemat oamenii si le-a cerut sa confectioneze un nou steag cunoscut ca Labarum - era o sulita de aur intersectata de o bara care sustinea o flamura cu portretul imperial,iar deasupra o monograma alcatuita din primele doua litere ale numelui lui Christos in greaca,litera chi traversata de litera rho (x) chi-ro.Acestea au alcatuit cele 2 simboluri apotropaice crestine. Le-a ordonat soldatilor sa isi insemne scuturile cu acest "caeleste signum Dei" - semnul celestru a lui Dumnezeu,monograma chi-ro ,care devine semn protector in fata dusmanului.
** Conceptele platonice despre divinitate erau oarecum asemanatoare credintei crestine si ar putea fi utilizata acesta similaritate pentru convertirea paganilor la crestinism.**
 
Bibliografie :
Vita Constantini - Eusebiu
Historia Ecclesiastica – Eusebiu

·        Platon - despre creearea Universului ,Demiurg si cele 3 fiinte - Timaios

Demiurgul a zidit Universul punand spiritul in suflat si sufletul in trup.
Pana la nasterea timpului, Universul fusese deaja facut in celelalte privinte cat mai asemanator cu cel dupa care a fost copiat;dar el nu cuprindea inca toate fiintele existente inlauntrul sau si prin aceasta era inca neasemanator.De aceea Demiurgul s-a apucat sa implineasca ceea ce ii ramasese de facut modelandu-l dupa natura modelului lui.El s-a gandit ca Universul trebuie sa contina toate formele,diferite intre ele,pe acre intelectul le observa in vietuitoarele care exista. Iar ele sunt patru: prima este neamul ceresc al zeilor ; alta neamul inaripat si prin vazduh zburator.a treia a celor acvatice si cea a pedestreleor si terestrelor, a patra.
Zei ai zeilor,infapturile carora eu le sunt demiurg si tata, infiintate fiind prin mine,sunt nepieritoare atata vreme cat eu nu voiesc astfel Caci tot ce a fost legat poate fi si dezlegat.De aceea ,desi sunteti nascuti,voi nu sunteti nici nemuritori ,nici pe de-a intregul indestructibili. Totusi,nici nu veti fi distrusi ,nici nu veti avea parte de moarte,dobandind o legatura mai mare si mai puternica decat acelea cu care ati fost legati atunci cand v-ati nascut ,si anume vointa mea. Acum luati aminte la cele ce am sa va spun. Au mai ramas nenascute inca trei specii muritoare.Daca acestea nu se vor naste cerul va fi nedesavasrsit ,caci el nu va cuprinde in sine toate speciile de vietuitoare,asa cum ar trebui daca ar fi cu adevarat desavarsit.Dar,daca acestea s-ar naste si ar participa la viata prin mine,atunci ele ar fi egale cu zeii.

Platon imparte creatiile Demiurgului in 3 categorii :

  1.    Zeii - o forma postulata ca model,inteligibila si existand vesnic in identitate cu sine .
  2.   Oamenii - a doua ,o copie a modelului, supusa devenirii si vizibila (Biblie : dupa chipul lui Dumnezeu)
   3.    Daimoni sau spirite inferioare . 
Sa ne inchipuim ca cineva ar modela din aur toate figurile cu putinta si in acelasi timp ar remodela fiecare figura intr-o alta,fara incepare.Iar despre un triunghi sau oricare dintre celelalte figuri cate se modeleaza in aur,acela sa nu spuna niciodata äcesta " ca si cand ar avea existenta ,pentru ca ele se schimba chiar in timpul in care li se postuleaza existenta. Sa ne multumim ca ele sunt susceptibile de a fi desemnate,fara a gresi prea mult,prin "ceva ce este de un anume fel". Natura care primeste in ea toate corpurile - ea trebuie numita intotdeauna la fel ,pentru ca nu-si paraseste niciodata absolut nimic din specificul ei.,fiind schimbata si diversificata de cele care intra in ea,datorita carora apare de fiecare data altfel:iar cele care intra in ea si ies din ea sunt copii ale realitatilor eterne,peceti luate dupa ele intr-un chip ciudat si acesta se refera la “daimoni” sau spirite ale naturii ce pot fi atat bune cat si rele.
Pentru moment trebuie sa retinem ca sunt 3 genuri -ceea ce devine;cea in care are loc devenirea si modelul dupa a carui asemanare ceea ce devine se naste.
       Dupa parerea noastra ,aflata in limitele unui singur discurs verosimil,lumea este,in intregul ei un singur zeu. ( de aici se trag originile crestinismului din Platon ,iar Etica bazata pe scrierile lui Aristotel).

Comments

Popular Posts